Gedreven collega’s Liftinstituut lossen elkaar af in Examencommissie

Edwin Bakker neemt taak Peter van Stuivenberg over in Examencommissie SVS

Veiligere plekken voor kinderen. Dat is wat veiligheidsinspecteur Peter van Stuivenberg voor ogen had toen hij lid werd van de examencommissie van de Stichting Veilig Spelen. Om diezelfde reden neemt Edwin Bakker nu graag het stokje over. Hoe blikt Peter terug en hoe ziet Edwin zijn nieuwe taak?

Peter van Stuivenberg

Van Stuivenberg neemt met een goed gevoel afscheid. Van de inspectietak van Liftinstituut gaat hij naar adviestak Eurlicon.  Een strikt gescheiden wereld waarin inspectie/certificeringsactiviteiten niet meer passen. Peter van Stuivenberg was vanaf het begin bij de Stichting Veilig Spelen betrokken. Eerst als lid van de Raad van Deskundigen en daarna als lid van de Examencommissie. Hij was gevraagd vanwege zijn jarenlange ervaring als veiligheidsinspecteur bij het Liftinstituut, waarvan de laatste 6 jaar ook voor attracties en speeltoestellen. Hij zag dat de inspecties van speelplekken niet altijd even deskundig waren. Met levensgevaarlijke situaties als gevolg. “Speelplekken worden geïnspecteerd, maar wat heb je daaraan als de inspecteur onvoldoende verstand van zaken heeft? Via de Examencommissie had ik invloed op het niveau van examens en dus ook op het kennisniveau van een inspecteur.” Van Stuivenberg heeft het afgelopen jaar meegeholpen aan toetsing en beoordeling van honderden examenvragen voor de Inspecteur Spelen-examens. Ik heb het met liefde gedaan. Er is nu een forse databank aan goede vragen, waarmee we het kaf van het koren kunnen scheiden.” De toevoeging van een Basiscertificaat Inspecteur Spelen vindt hij waardevol. “Het zijn juist de mensen die dagelijks op speelplekken komen, die gebreken tijdig kunnen opmerken.” Verdere uitbouw moet hij overlaten aan zijn opvolgers. “Ik ga me vol richten op een nieuwe uitdaging.”

Edwin Bakker

De ambitie van Edwin Bakker sluit aan op die van zijn voorganger: proberen om inspecties op een hoger niveau te krijgen. In de 16 jaar dat hij nu speeltoestellen keurt en inspecteert, weet hij al van drie keer dodelijke ongevallen als gevolg van constructiefouten. De oorzaak was iedere keer verstikking. Daarnaast komen er nog steeds ongevallen voor als gevolg van onveilige speeltoestellen en/of en onveilige ondergrond. Inspecteurs kunnen helpen om toestellen veilig te houden door deze kritisch te beoordelen. Er zijn inspecteurs die prima werk doen, maar soms begrijp ik niet hoe speeltoestellen beoordeeld en goed bevonden zijn. Als lid van de Examencommissie kan ik eraan bijdragen dat een inspectie van speeltoestellen goed gebeurt. Zo zijn de basiscertificaten ontwikkeld voor mensen die dagelijks met de speeltoestellen te maken hebben, zoals de conciërges, de groenbeheerders. Ze kunnen een heel belangrijke functie hebben in veiligheid. Ze moeten dan wel goed weten waar ze naar moeten kijken en wat ze ermee doen bij een (dagelijkse) inspectie. Daar mogen we best eisen aan stellen. Edwin Bakker lijkt met zijn ambities de goede man op de goede plek. “Dat speeltoestellen in Nederland weer wat veiliger worden en dat kinderen veilig kunnen spelen. Daar doe je ’t voor.”